Den store kjæledyrundersøkelsen

Den store kjæledyrundersøkelsen

Lurer du på hvor mange kjæledyreiere som lar kjæledyret sove i senga, hvor mange som mener de ligner på kjæledyret sitt - eller kanskje hvordan det står til med dyrepleievanene til de norske kjæledyreierne? Du finner alle svarene i Den store kjæledyrundersøkelsen. Vi har nemlig gjennomført en landsdekkende og representativ undersøkelse som avdekker nordmenns kunnskap og kjæledyrvaner. Undersøkelsen er gjennomført av YouGov blant kjæledyreiere som har hund, katt, gnager, fisk, fugl og reptil. På denne siden har vi samlet de viktigste funnene fra undersøkelsen. God lesning!

Kunnskapshull hos ferske eiere – adopsjon er blitt vanligere

Så mange som 2 av 10 har valgt å adoptere kjæledyr fra en venn som ikke kunne ta vare på det eller fra en organisasjon. – Skaff deg et kjæledyr som passer din livsstil, tilegn deg kunnskap fra troverdige kilder og sørg for at kjæledyret passer inn i fremtidsplanene dine.

Dette er anbefalinger som hundeekspert i Musti, Magda Nawrocka, gir til de som har skaffet seg kjæledyr for første gang.

I Den store kjæledyrundersøkelsen 2022 kommer det frem at mer enn 2 av 10 kjæledyreiere i Norge har skaffet seg et kjæledyr i løpet av de tre siste årene. 25 prosent kjøpte via oppdretter, og 1 av 10 skaffet seg et kjæledyr via nettet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Det finnes i dag over 400 hunderaser i Norge. Hundeekspert Nawrocka forteller at det er viktig å ta hensyn til at de ulike rasene representerer ulike behov og at man bør sette seg godt inn i disse behovene før man tar et valg.

– Hunder er avlet frem til å gjøre ulike ting. Noen vil jakte, andre vil grave. Noen hunder krever mye mental stimuli, mens andre raser må ha mye fysisk aktivitet for å trives. Når vi har så mange ulike raser i Norge, må du velge den som har et behov som passer best for deg og din familie, sier hun.

Nawrocka anbefaler også at man tar høyde for at hunden skal være en del av familien i lang tid fremover. Hvis man for eksempel planlegger å skaffe barn eller flytte til byen, så bør valg av hund tas med i beregningen. I tillegg er det lurt å være realistisk når det gjelder det aktivitetsnivået et kjæledyr krever.

 

– Selv om du kommer til å bli mer aktiv med hund, så kommer du nok ikke til å gå fjelltur hver helg om du ikke allerede har denne livsstilen. Da er det kanskje greit å velge en hund som ikke trenger like mye fysisk aktivitet. En border collie vil aldri bli lykkelig om den bare får ligge i sofaen, forteller hun.

 

FLERE VELGER ADOPSJON 

Undersøkelsen viser at ikke alle hunder blir kjøpt fra kennel. 14 prosent valgte å kjøpe fra en venn, nabo eller kollega, og 12 prosent kjøpte sitt kjæledyr fra den forrige eieren. 

Nawrocka anbefaler en god prat med den forrige eieren eller organisasjonen før man tar beslutningen om å adoptere eller kjøpe en hund fra en venn.

Det er viktig å få vite så mye som mulig om hundens lynne og karakter for at overgangen til et nytt hjem skal bli best mulig.

– Hva slags personlighet har hunden? Hva reagerer den på og hva liker den best? Vi mennesker bruker synssansen i større grad, mens hunder lukter. For mange hunder kan en kjent lukt være viktig for å være rolig og trygg. Ta gjerne med deres egen seng, pledd eller annet fra den forrige eieren, slik at overgangen til det nye hjemmet ikke blir for stor, sier Nawrocka.

 

– Vi opplever dessverre at mange nybakte hunde- og katteeiere ikke er helt forberedt på livet med en firbeint

 

 

UROVEKKENDE TREND

Ida Nedberg Østgård er medie- og kommunikasjonsansvarlig ved Foreningen for omplassering av dyr (FOD). Hun forteller at organisasjonen til enhver tid har ca. 20 katter og 10-15 hunder som trenger nye hjem. Hun synes det er flott at mange velger å adoptere.

– Vi opplever dessverre at mange nybakte hunde- og katteeiere ikke er helt forberedt på livet med en firbeint og at det er noe annet enn det de har sett for seg. For noen blir løsningen å omplassere, men vi vet at mange slike situasjoner kunne vært unngått om eierne hadde lest seg litt mer opp på forhånd, eller brukt tid på å passe en hund eller katt før de gikk til en slik anskaffelse, sier hun.

Den store kjæledyrundersøkelsen viser at 1 av 5 kjæledyreiere først og fremst har tilegnet seg kunnskap via sosiale medier og YouTube før de kjøpte kjæledyr. Dette synes Østgård er urovekkende og håper at folk heller går til en dyrebutikk, veterinær eller dyreorganisasjon og skaffer informasjon.

Erik Skjærstad, som er administrerende direktør i Musti, er enig. Han forteller at Musti har satt i gang valpekurs.

– Formålet med det er nettopp å gi mest mulig kunnskap til nye hundeeiere, forteller han.