Den store kjæledyrundersøkelsen

Den store kjæledyrundersøkelsen

Lurer du på hvor mange kjæledyreiere som lar kjæledyret sove i senga, hvor mange som mener de ligner på kjæledyret sitt - eller kanskje hvordan det står til med dyrepleievanene til de norske kjæledyreierne? Du finner alle svarene i Den store kjæledyrundersøkelsen. Vi har nemlig gjennomført en landsdekkende og representativ undersøkelse som avdekker nordmenns kunnskap og kjæledyrvaner. Undersøkelsen er gjennomført av YouGov blant kjæledyreiere som har hund, katt, gnager, fisk, fugl og reptil. På denne siden har vi samlet de viktigste funnene fra undersøkelsen. God lesning!

Trender: Velvære, kunnskap og helse

I takt med at kjæledyrene spiller en stadig viktigere rolle i våre liv, skapes det nye behov som reflekterer den opphøyde statusen som pelsklingene har fått. Resultatet er at kjæledyrforeldrene stadig etterspør nye og bedre produkter og tjenester.

Det globale markedet for kjæledyrmat og -utstyr var ifølge Fortune på 1015 milliarder kroner i 2021. Årets utgave av Den store kjæledyrundersøkelsen bekrefter noen tendenser vi har sett lenge. Kjæledyrene inntar en stadig mer sentral rolle i våre liv og skal behandles deretter.

Under pandemien fikk mange tilbringe langt mer tid med sine pelsklinger enn hva som har vært mulig tidligere. I den nye hverdagen etter pandemien ser noen endringer ut til å være permanente. Det gjelder ikke minst trenden med at mange jobber på hjemmekontor – om det så er på soverommet, kjøkkenet eller på hytta. Dette gjør at kjæledyrene i større grad blir en del av både privatsfære og jobbhverdag.

 – Kjæledyrene får en enda viktigere rolle i livene våre, og det stiller krav til oss i Musti. Derfor skolerer vi våre ansatte, bygger opp ny kompetanse og utvider tjenestespekteret vårt, sier adm. dir. i Musti, Erik Skjærstad.

 

 

FERSKE FORELDRE TRENGER RÅD

– I 2021 så vi en sterk utvikling drevet av vekst i antallet valper og kattunger i markedet. Mange av kjæledyreierne er dessuten “førstegangsforeldre” og trenger å bli tryggere i rollen. De er derfor særlig opptatt av kvalitet og gode råd, og vi har jobbet mye med å møte disse behovene, fortsetter Skjærstad.

I 2022 vil derfor Musti starte valpekurs som varer over flere kvelder i tilknytning til sine butikker.

 

SPA-AVDELINGEN UTVIDER

Helse og velvære har vært en sterkt voksende kategori i mange år. De siste årene har denne trenden også gjort seg gjeldende i kjæledyrsegmentet.

– Tilbudet av sunne, økologiske og næringsrike fôrløsninger blir stadig større, og antallet aktiveringsspill og leker som stimulerer hunden og kattens hjerne har eksplodert, sier Skjærstad og peker videre på at behovet for velværeprodukter er noe det satses stort på.

– Det nye pelskledde familiemedlemmet fortjener kun det beste, sier Skjærstad.

Musti har i dag 16 spa-avdelinger i Norge der hunden kan skjemmes bort med hundebad, hundeklipp og potestell.

– Etterspørselen etter spa er så stor at vi fremover kommer til å søke etter flere hundefrisører, sier Skjærstad.